fbpx

E-Ticarette KPI Kullanmanın Önemi

Blog İçeriği

E TİCARETTE KPI KULLANIMI

KPI Nedir?

KPI (Key Performance Indicator); bir projenin, iş biriminin, şirketin veya bireyin stratejik hedefleri ile ilgili performanslarının analizlerini ölçmenin yolunu sunar. İyi tasarlanmış KPI’lar stabil performanslarını, olması gereken yerde olup olmadığını ve hedefe yaklaşan seviyeyi net bir şekilde aktaran önemli bir araçtır.

KPI nerelerde kullanılır?

Son zamanlarda yaşamımızın orta yerine yerleşen KPI (Anahtar/Temel Performans Göstergesi) aslında farkında olmadan hepimiz kullanıyoruz. Beyaz yaka çalışanlar, yöneticiler, projeler, şirketler; hedeflerimiz doğrultusunda ilerleyip asıl olan amaca ulaşmanın yönünü çiziyoruz. Bu hedefler doğrultusunda ilerlemelerimizi kaydedip her adımımızı dikkatle incelemeliyiz çünkü  risk oranlarımız minimum seviyede olursa yapacağımız işler bir o kadar kaliteli olur. KPI çok basit bir görsel ile özetlenebilir.

Örneğin;  Bir yönetici her alınan müşteriyi kaydedip, hedef cirosuna ne kadar yaklaşıldığını ölçen bir tablo oluşturmuş. Aylık hedef ciroyu da 175.000 belirlemiştir. Şirkette 5 çalışan olduğunu farz edelim, 150.000 ₺’lik satış gerçekleşmiş. Burada kişi başına düşen satış grafiği bir KPI’dır. Bu sayede hedefe olan yakınlık seviyesini, çalışma hacmini ölçmektedir. Peki E Ticarette KPI nasıl olur ?

E Ticarette KPI

Aslında E Ticarette de aktif olarak kullandığımız fakat bir çoğumuzun adının KPI olduğunu bilmediği sistem E ticaret için vazgeçilmezdir. E ticarette hedef olmadan yol katedilemez. Hedefler belirlenir, yol çizilir, planlar doğrultusunda yola çıkılır. Her yapılan iş kayıt altına alınır ve sürekli olarak izlenmelidir. Bu gözlemler sonucunda hedefe ilerlerken bile bu süreci yönetebiliriz.

E Ticaretteki Anahtar Performans Göstergeleri (KPI)

SİPARİŞ HACMİNİN ÖLÇÜLMESİNE DAİR KPI’LAR

  • Saatlik, günlük, haftalık, aylık, yıllık satış hacimi
  • Stok devir hızı
  • Web sitesi görüntülemelerinin müşteriye dönüşüm oranı
  • Ortalama kar marjı
  • Alışveriş sepetini terk etme oranı
  • Mevcut müşterinin yeniden sipariş oranı
  • COGS (satılan ürünlerin maliyeti)
  • Rekabetçi fiyatlandırma
  • Ziyaretçi başına gelir (RPV)
  • Müşteri edinme maliyeti
  • Müşteri kaybetme oranı
  • Pazarlama yatırım getirisi
  • Organik arama sıralaması

PAZARLAMADAKİ  KPI’LAR

  • Web sitesi trafiği
  • Sitede geçirilen süre
  • Hemen çıkma oranı
  • Ortalama oturum süresi
  • Trafik kaynağı
  • Trafik saatleri izleme
  • Mesajlaşma aboneleri
  • Bülten büyüme oranı
  • E posta açma oranı
  • Abonelikten çıkma oranı
  • Sosyal medya etkileşimi
  • Dijital reklamlardaki tıklamala oranları
  • Web sitesinden Bloglara gelen trafik
  • Satış ortağı performans oranları

TASARRUF ORANI KPI’LAR

  • Satış hacminin yükselmesiyle birlikte lojistik maliyetleri
  • Verimli hammadde kullanımıyla birlikte hammadde maliyetleri
  • Marka bilinirliğinin artması ile reklam bütçelerinin azalması
  • Sektörden alınan payın büyümesi ile düşen marka tutundurma maliyetleri
  • Yeni teknolojik gelişmeler ile birlikte üretim hızının artmasına bağlı zamandan tasarrufu

MÜŞTERİ MEMNUNİYET ORANI KPI’LAR

  • İkinci, üçüncü kez sipariş eden müşteri oranı
  • Siparişe karşılık gelen pozitif yorum oranları
  • Müşterinin kendi ağına tavsiye etme oranı
  • Müşteriye yanıt verme süresi
  • Web sitesi canlı destek ekibi
  • KPI hedefleri belirlenirken ne istediğinizi çok iyi bilmelisiniz. Yanlış yönlendirme kesinlikle iş veriminizi düşürüp, hedefinizden saptıracaktır.
  • En önemli olan maddesi gerçekçi olmanız gerektiğidir. Hedeflediğiniz rakamlar satış/görüntülenme/ciro ile yaptığınız işin bağdaşması gerekir. Ütopik hedefler değil kesinlikle gerçekçi hedefler olmalıdır.
  • Bir diğer maddesi zamanlamadır. Her KPI analizinin değerlendirilebilmesi için belirli bir başlama ve bitiş tarihi olması gerekir. Bu sayede ölçümleriniz net çıkacaktır.
  • KPI’nızın ölçülebilir olması gerek. Belirlediğiniz hedefin sayısal veriler olması veya hepsi değilse bile konulardan bir kaçı ölçülebilir olmalıdır. KPI ölçülebilir bir araçtır ve sayılar olmadan bu gerçekleştirilemez.

Örneğin; 

  • Etsy’de satış yapan bir mağaza 2022 Kasım tarihinde mağaza aylık reklam görüntülemesini 940.000 olarak hedefledi. 30 Kasım 2022 tarihinde mağazanın reklam panelini incelerken 892.000 görüntülenme almış, %98’lik bir başarı elde etmiştir.
  • Trendyol’da satış gerçekleştiren bir mağaza, 2022 Aralık ayı mağaza reklam tıklamalarının siparişe dönüşüm oranını 3.5 olarak hedefledi. Aralık sonunda mağaza reklam tıklamalarını kontrol edip müşteriye dönüşüm oranının 6 olduğunu görüntülemiştir. %71,43’lük bir başarı yakalanmıştır.
  • B2B ile Çin’e ihracat yapan bir firma, Ocak ayında 3 konteyner mal gönderiyor. Firmanın hedefi aylık 5 konteyner mal göndermektir. Haziran ayında aylık 15 konteyner mal göndererek %300’lük bir başarı elde etmiştir.
  • Zalando’da satış yapan firmanın aade oranlarını geçen yılın rakamlarına göre %20 azaltması bir KPI metriğidir.
  • Müşteri hizmetlerinde cevaplanan müşteri sayısı oranını %15 arttırmak bir KPI göstergesidir. 

KPI’ ın en büyük önemi hedef belirlenmesi ve yazıya dökülmesidir. Yönetici ve çalışan gerçekçi KPI’lar hedefler ve planlar ise %95’lik bir başarı elde edilmesi mümkündür. KPI, çalışan kişiyi  daha çok motive eder ve iş verimini artırır. Yanlış KPI belirlenmesi veya ütopik hedefler belirlenmesi hem çalışan kişiyi hem de yöneticiyi yoracaktır. Hedeflemeler gerçekçi olmalı, doğru iletişim kurulmalı ve istikrarlı olunmalıdır.

Vezüve e-ihracat departman hizmetiyle yurtdışı pazarlarına açılırken sizlere destek olur. Markanıza değer katar!

İrem Durak
E-Ticaret Uzman Yardımcısı

Paylaş :

Son Bloglarımız
Bültenimize abone olmak için