Amazon müşteri bir ürün araması yaptıktan sonra karşısına getireceği satıcıların sıralamasını A9 algoritmasına göre oluşturmaktadır. Amazon’da satış yapacak firmaların bu algoritmanın çalışma prensiplerini anlamasını gerekmektedir.
Amazon’un amacı müşterisine aradığı en doğru ürünü sunmaktır. Amazon ilk sayfalarında müşterilerine ne kadar iyi ürün sunarsa müşterinin o satın almayı gerçekleşme ihtimali de o kadar artacaktır. Genel olarak algoritmanın en çok dikkat ettiği husus satış oranıdır. Bir satıcının dönüşüm oranları arttıkça ön sıralara gelmeye başlayacaktır. Peki satış oranları artmadan önce bu algoritmanın önem verdiği ölçümler nelerdir ?
Amazon’un Volan Etkisi adınızı verdiği bir döngü bulunur. Eğer tüm listeleme ve reklam sürecini doğru yönettiyseniz daha fazla tıklama, daha fazla dönüşümü, daha fazla dönüşüm daha fazla yorumu, daha fazla yorum yüksek sıralamayı, yüksek sıralama da daha fazla satış ve ciro getirecektir. A9 algoritmasının temel mantığı bu döngü üzerine kuruludur.
Ürününüzün Alaka Düzeyi
Müşterilerinizin sizin ürününüzü nasıl aradığını çok iyi bilmeniz gerekiyor. Amazon müşterinin ihtiyacı olan neyse bu ihtiyacı karşılayacak olan satıcıları onun karşısına çıkarmak ister. Eğer ürününüze ait olan listeme müşterinin aradığı terimlerle en az %80 oranında uyuşuyorsa Amazon sizi müşterinin karşısına çıkarabilmektedir. Bu yüzden başlıklarınızı, bullet pointlerinizi, açıklama ve arama terimlerinizi oluştururken çok efektif bir çalışma yapmalısınız. Müşterilerin ürünü hangi long-tail kelimelerle arama yaptığını belirleyerek ön sıralara gelme şansınızı artırabilirsiniz. Ayrıca ürün fotoğraflarınızın da yüksek kaliteli, bilgi verici ve günlük hayatta kullanımı yansıtması gerekmektedir. Ürün listemenize harcadığınız zamanın gelecek performansınıza gözle görülür etkisi olacaktır.
Amazon PPC Reklam Performansı
Amazon PPC reklamları lansman sürecinde mutlaka gereklidir. Ürünleriniz ilk aşamada geri planda kalacağı için müşterilerin ürünlerinizi tanıması gerekmektedir. Amazon PPC reklamlarının organik sıralamaya da olumlu etkisi bulunmaktadır. Eğer reklam verdiğiniz ürüne tıklayan müşteriler yüksek satın alma davranışı gösterirse Amazon ürünlerinizin sıralamasını organik olarak da ekstra yükseltecektir.
Ürünün Gönderim Şekli
Bildiğiniz gibi Amazon satıcılara iki seçenek sunuyor; FBA ve FBM. Amazon’un FBA sisteminden ekstra kazançları olduğu için ürünlerini Amazon depolarına gönderip buradan satış yapan satıcıları kendi depolarından gönderen satıcılara kıyasla daha ön sıralarda göstermektedir. Bunun bir diğer nedeni de Amazon’un yakalayacağı müşteri memnuniyetini satıcının kendisinin yapma imkanı olmadığını bilmesidir. Amazon’a FBA ürün gönderimi yapmak buy-box alma sürecinde bile avantajınıza olan bir durumdur.
Müşterilerin Olumlu Yorumları
Amazon’da müşteri yorumu satışlar kadar önemlidir. Müşterilerinizin mağazanıza olumlu yorumlar bırakması satış performansınızı ciddi oranda etkileyecektir. Özellikle ürünün ilk 90 günlük lansman sürecinde gelen yorumların ranking sürecine ekstra etkisi olacaktır. Aynı zamanda ürünün hatalı gönderimi sebebiyle oluşan müşteri şikayetleri de satışlarınızın azalmasına ve A9 algoritmasının sizi daha aşağı konumlara itmesine neden olacaktır.
Farklı Kaynaklardan Amazon’a Gelen Trafik
Amazon’a en fazla trafik sağlayan sosyal medya platformları sırasıyla Youtube, Facebook ve Reddit’tir. Ayrıca dealnews.com gibi indirim sitelerinden de yoğun trafik almaktadır. Amazon ürünlere gelen bu ekstra trafiği olumlu karşılar ve bu trafiği alan satıcıların da sıralamasını önlere taşır. Amazon’da satış yaparken bu dışardan gelen trafiği de göz önünde bulundurmalısınız.
Ürünlerin depoda bekleme süresi
Amazon FBA’e gönderilen ürünlerin mümkün olan en kısa sürede satılmasını ve depolarda uzun süre yer kaplamamasını talep etmektedir. Eğer ürünleriniz uzun süre boyunca satmazsa Amazon’un ekstra ücretlerine katlanmak zorundasınız. Bu durumun bir diğer negatif etkisi de A9 algoritmasının sizi daha gerilere atacak olmalısıdır.
Amazon’da başarılı olmak ve yüksek cirolar yapmak her satıcının hayalidir. Ancak kolay peynir sadece fare kapanında bulunur. Bu seviyelere ulaşmak isteyen satıcılarımız stratejilerini belirlemeli ve tüm süreçleri dikkatlice yönetmelidir.