Dijitalleşen dünya ihtiyaçları ve kullanıcı davranışlarının değişmesiyle birlikte işletmeler ürünlerini e-ticarete taşımaya her zamankinden daha istekliler. Çünkü dijitalleşemeyen ve sadece yerel mağazalarında satış yapmaya çalışan mağazalarının her geçen gün kapandığını gözlerimizle görüyoruz. E-Ticarete başlamak isteyen işletmelerin önünde ilk 2 seçenek bulunuyor. Online pazaryerlerinde satış yapmak (Trendyol,Hepsiburada, Çiçeksepeti vb.) veya kendi e-ticaret web sitelerini kurmak. Markalaşmak isteyen ve yüksek komisyon oranlarına katlanmak istemeyen işletmelerin tercihi genellikle web sitelerini kurmak yönünde oluyor. Peki sadece e-ticaret sitesi kurmak satış yapmak için yeterli midir ? Maalesef cevap hayır. Marka web sitenizin SERP (Google Arama Sonuçları) sonuçlarında rakiplerinizden sıyrılıp ön sıralarda görünebilmek için SEO odaklı ve hızlı bir e-ticaret sitesine ihtiyacınız olacak.
WEB SİTENİZDEKİ SEO ÇALIŞMALARINDA NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR ?
1- Ürünlerinizi Kategorilere Ayırın
Müşterileriniz web sitenize giriş yaptığında istediği ürünleri kolay şekilde bulabilmelidir. Eğer farklı kategorilerden ürünleriniz bulunuyorsa bunları mutlaka doğru kategorilere ayırmalısınız. Ayrıca Kadın ve Erkek koleksiyonu, Yaz ve Kış koleksiyonu gibi kendi içerisinde de filtremeler yapmalısınız. Bu sayede kullanıcılar birkaç tıklamayla aradıkları ürüne ulaşacak web sitenizde daha uzun süre vakit geçirecekler. Kullanıcıların web sitenizi kısa sürede terk etme oranı artarsa Google SEO sonuçlarınızı olumsuz etkileyecektir. Web sitelerinizi kategori ağaçlarına ayırıp ürünleri de kendi içerisinde sınıflandırmalısınız.
2- Anahtar Kelime Araştırması Yapın
İşletmelerimiz unutmamalıdır ki sizin ürünü nasıl tanımladığınızdan ziyade potansiyel müşterilerinizin o ürünü hangi anahtar kelimelerle aradığı daha önemlidir. Örneğin tekstil ürünleri satan bir mağaza ürünlerini “tuvalet elbise” olarak tanıtırken kullanıcılar bu ürünü genellikle “abiye elbise” olarak arıyorsa Google aramalarında sizin web siteniz görünmeyecektir. Anahtar kelime araştırması yaparken mümkün olduğunca ürünlerinizi en iyi tanımlayan spesifik ve uzun öbekli kelimeler tercih edin. Örneğin; “kırmızı bel dekolteli abiye” bu sayede rakiplerinizin önüne geçerek kullanıcıların karşısına ilk sizin mağazanız çıkabilir. Anahtar kelime araştırması yaparken Google Trends, Keywords Everywhere, Google Anahtar Kelime Planlayıcı ve keywordtool.io gibi araçları aktif bir şekilde kullanabilirsiniz.
3- Başlıklarınızı Anlamlı Hale Getirin
Başlıklar Google arama sonuçlarında en etkili metriklerden biridir. Çünkü ürün başlığı her zaman arama sonuçlarında en üstte ve koyu renkte belirtilir. Başlıklar doğru şekilde SEO odaklı oluşturulmalı ve ürününüzü iyi tanımlamalıdır. Anahtar kelime belirleme aşamasında bulduğunuz kelimeler mutlaka başlıklarınızda geçirmelisiniz. Ayrıca anahtar kelime karakter sayınızın 180 karakteri aşmamasına dikkat edin. Son olarak başlıklarınızın ilk kelimesinde markanızın ismini geçirmenize gerek yoktur.
4- Açıklama Bölümünü Anlaşılır Şekilde Düzenleyin
Müşteriler ürün incelemesi yaparken uzun ve karışık yazılmış ürün açıklamalarını okumak istemezler. Ürün açıklamalarınızı mümkün olduğunda kısa paragraflar şeklinde oluşturmalısınız. Ürün boyutu, ağırlığı, paket içeriği gibi detay bilgileri de ayrı maddeler halinde göstermeniz okunabilirliği artıracaktır. Açıklamalarda ürününüzü tanımlayan semantik kelimelere de yer verirseniz SEO sonuçlarınızı olumlu etkileyecektir.
5- Sosyal Medyada Aktif Olun
Marka Bilinirliğinizi artırmak için sosyal medyada hedef kitlenizle iletişim halinde kalmalısınız. Sosyal medyada aktif olan markalara kullanıcılar alışveriş yaparken daha fazla güvenmektedir. Web sitenizi oluşturduğunuzda sosyal medyanızın bir diğer avantajı da web sitenize dışardan trafik almanız olacaktır. Dışardan trafik alan web mağazaları Google aramalarında daha ön sıralarda yer alır.
6- Blog Sayfanızda Güncel İçerikler Üretin
Özgün blog içerikleri hazırlamak web sitenizde SEO sıralamanızı artırmak için en başarılı yöntemdir. Satış yaptığınız kategoriye uygun olarak hedef kitlenizin merak ettiği konularda mutlaka düzenli paylaşımlar yapmalısınız. Örneğin kozmetik ürünleri satan bir e-ticaret mağazası “sabah cilt bakımı nasıl olmalıdır” gibi bir blog içeriği oluşturursa web sitesi ön sıralarda yer alacaktır. Blog içerikleri oluştururken rakiplerinizden kopyalama yapmamalısınız. Oluşturduğunuz blog yazılarını fotoğraflarda desteklemeniz de okunma oranını artıracaktır.
7- Url Yapınızın Doğru Olduğundan Emin Olun
Ürün sayfalarınızda link sayfanızın ürün başlığıyla uyumlu olması SEO için önemli metriklerden birisidir. Web sitenizin URL yapısı ürününüzü tanımlayıcı şekilde kısa olmalıdır. Örneğin kırmızı bir elbise için url yapısı şöyle olmalıdır; www.modadünyam.com/gece-kiyafetleri/kirmizi-elbise-medium bu sayede google botları web sitenizi daha verimli şekilde tarayabilir. E-ticaret site linklerinizi SEO uyumlu hale getirmeniz Google arama sıralamalarınıza olumlu katkı sağlayacaktır.
8- Web Sitenizde CDN Kullanmalısınız
Çok fazla bilinmemekle birlikte CDN kullanımı web sitenizin hızını gözle görülür seviyelerde artıracağı için Google metriklerinden daha yüksek puanlar almanızı sağlayacaktır. Ayrıca CDN sistemini kurarsanız web sitenizi zararlı yazılımlardan ve saldırılardan da koruyacaktır.
9- Fotoğraflarınızı Webp Formatında Yükleyin
Web sitenize yükleyeceğiniz fotoğrafların yüksek boyutta olması web sitenizin yüklenme hızını yavaşlatacağından Google skorlarından düşük puanlar almanıza neden olur. Web sitenizdeki fotoğrafların png ve jpeg olmasından ziyade webp veya Jpeg2000 formatına dönüştürerek yüklemenizi öneriyoruz.
10- Görsellerinize Meta Alt Tagleri Kullanın
Yüklediğiniz görsellere meta etiketleri eklemeniz web sayfanızın google botları tarafından daha iyi analiz edilmesini sağlar. Ürün fotoğraflarınızı yüklerken rastgele dosya isimleri eklemek yerine “ahşap-ofis-sandalyesi-60×100-ofis-eşyası-ceviz-ağacı-sandalye” gibi ürünlerinizi tanımlayıcı açıklamalar eklemeyi ihmal etmeyin.
11- E-Ticaret Siteniz Mobil Uyumlu Olmalı
2021 Türkiye E-Ticaret verilerine göre kullanıcıların %70’i satın alımları mobil cihazlar aracılığıyla gerçekleştirmiştir. Bu yüzden web sitenizin sadece bilgisayarlarda kullanılabilir olması yeterli değildir. Web siteniz tasarlanırken responsive (duyarlı) bir tasarımla hazırlanması. Her türlü cihazda ve boyutlarda müşterilerinize kusursuz bir deneyim sunması gerekmektedir. Eğer kullanıcılar aradığı ürünlere mobilden ulaşamazlarsa veya işlem yapmakta zorlanırsa satışlarınız düşecektir. Web sitenizin mobil uyumlu olması google’da ön sıralarda yer almanıza katkı sağlar.
12- Google Analytics ve Search Console Kullanın
Web sitelerine gelen ziyaretçileri izlerken kullanabileceğimiz 2 ücretsiz araç google analytics ve search consoledur. Bu araçları kullanarak web sayfanızdaki ürünlerin görüntülenme sayılarını, tıklama sayılarını ve kullanıcılarınızın sayfalarınızda geçirdiği süre gibi farklı istatistiklere de ulaşabilirsiniz. Google Analytics verilerini inceleyerek hedef kitlenizi daha yakından tanıyabilir dijital pazarlama kampanyanızı buradaki metriklere göre ayarlayabilirsiniz. Search Console kullanarak web sayfalarınızdaki sorunları tespit edebilir ve sayfalarınızın google arama sonuçlarındaki ortalama konumunu izleyebilirsiniz